søndag den 4. marts 2018

K4 - Tomat i gjær


K4; Kan vi få tomater til å gro i gjær? 
 - Individuell K4 - Hilde Grønning 

I denne K4 oppgaven vil jeg prøve å undersøke om man kan få tomatfrø til å spire og gro i gjær? Jeg vil også se om det utgjør en forskjell at den ene gjæren er økologisk og den andre ikke, da de inneholder litt ulike ting.

Grunnen til at jeg ble opptatt av dette er fordi vi hadde eksperiment med gjær tidligere på skolen, og da kom vi som studiegruppe i snakk om temaet. I etterkant har jeg lurt på dette flere ganger, og tenkt at nå når jeg har sjansen skal jeg prøve og se om det kan gå.

Gjær er en levende organisme dannet av sopp, som består av både proteiner, karbohydrater, fett, mineraler og B-vitaminer. I proteinene finnes det mange enzymer, og disse er særs viktige i gjæringsprosessen. For at cellene i gjæren skal overleve er de avhengige av sukker/karbohydrater, men om de får for mange vil de dø. Men den gjæren vi får kjøpt i butikken består av både gjærceller og vann, gjerne helt opp til 75% vann (snl.no). Hvordan/kan dette være med å påvirke om tomatene i det hele tatt kan spire i gjæren?

De fleste av oss har nok tidligere en gang hørt at gjæren trives best og hever best om den blir tilsatt en veske på omkring 37 grader. Dette stemmer, og den utvikler seg hurtigere ved litt varme enn om man har den kaldt. Det er derfor vi også putter den i kjøleskapet inntil vi bruker den i bakverkene våre. Da utvikler den seg langsommere, og det er derfor vi også bruker kaldt vann for eksempel om man ønsker heving over natten i kjøleskapet (morshjemmebakte.no).

Om vi skal få tomatfrøene til å gro, trenger de også noen vekstvilkår. Mange steder kan vi lese at tidspunkt for såingen av frøene har betydning. I mitt tilfelle velger jeg å ikke ta hensyn til dette, da jeg tror det ikke vil ha så stor betydning. Temperatur derimot tror jeg at kan ha en større betydning. Jeg vil prøve å holde den på omkring 20-22 grader da dette er en optimal spire temperatur for tomatene i følge Havenyt.dk, og jeg vil sette dem i vinduskarmen slik at de også kan få rikelig med lys. Om jeg skal ha en plastpose over til å starte med, har jeg ennå ikke bestemt meg for. Men om man har det skal den fjernes så fort kimplantene viser seg (havenyt.dk).


Prosjektet er nå gjennomført, og det gikk ikke helt som planlagt. Etter den første natten var gjæren ved å tørke inn, og det luktet forferdelig. Gjæren har nok fått for mye oksygen. Til en annen gang skal den nok ha mindre oksygen tilførsel, kanskje den skal pakkes inn og det kan vær man skal ha en plastpose over slik at man får en drivhuseffekt. Tomatfrøene fikk heller ikke verken vann eller jord, det skulle de nok hatt. Det kan også godt være at frøet ikke skulle være lagt inni gjæren, men på toppen. Etter tre dager ble jeg trett av lukten, og dermed ble prosjektet kastet ut.

Her er noen bilder av prosessen. 

Føret blir satt i gjæren




Første kveld


Dag 1



Dag 3

Dag 3, gjæren er tørket ut. Inni er den enda frisk.



KILDER:


2 kommentarer:

  1. Hej Hilde - ikke godt med lugten ;-) Har du overvejet at prøve igen om det hjælper med vand? Eller jord? Hvor længe tænker du tomatfrø er om at spire...?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ida! Det kunne være spennende å prøve andre måter også. Vi har plantet de samme tomatfrøene i jord på skolen, og de er godt i gang med å spire. De ble plantet den 5.mars, og er i dag plantet om i større beger. Det kommer en oppdatering på bloggen om dette :) Om ting kunne vært gjort annerledes med gjæren, det vil bli en overveielse jeg er nødt til å gjøre. Men om jeg vil prøve igjen, det tror jeg ikke ;)

      Slet

Hvor er alle insekter henne?

Individuel K4-opgave: Ditte Vi kan nok allesammen huske dengang forruden, forlygterne og nummerpladen efter en køretur på landevejene, var...